דוח זה עוסק בחוויות הייחודיות של סטודנטים ושל סטודנטיות שהם דור ראשון להשכלה אקדמית
בטכניון. הדוח נולד בהשראת ספרם של גיגי, נגר-רון ורזי בשנת 2022 "מגוונים את מגדל השן, דור ראשון
להשכלה אקדמית – כותבים", אשר העלה שאלות בנוגע לחוויותיהם של סטודנטים במכון טכנולוגי. מה
הם החסמים והאתגרים הייחודיים? מה הם מקורות התמיכה האישיים והמוסדיים שסטודנטים דור
ראשון מטפחים או מקבלים?
מנתוני הלמ"ס עולה תמונת מצב לפיה כ 20%-25%- מהסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בטכניון עונים
להגדרה של דור ראשון לאקדמיה. לאור זאת, עלה הצורך ללמוד יותר לעומק על האוכלוסייה המיוחדת
הזו.
המתודולוגיה שנבחרה לדוח היא איכותנית-נרטיבית. נערכו 24 ראיונות עומק חצי-מובנים, שנמשכו
כשעה כל אחד, עם בני ובנות דור ראשון לאקדמיה. המרואיינים נבחרו ממגוון פקולטות ותארים, וכן
ממגוון אוכלוסיות שונות לפי לאום, דת, עדה, גיל וותק בארץ.
הראיונות כללו שאלות אינפורמטיביות לגבי מסלול הלימודים, השכלת ההורים ופרנסתם, והשיקולים
השונים בבחירה בטכניון. כמו כן, נשאלו שאלות פתוחות על תחושות ייחודיות כדור ראשון לאקדמיה,
המובחנות מאלו של דור ממשיך, כולל פעילות ייחודית לדור ראשון. השאלות עסקו בתהליך הכניסה
לטכניון, בקיומם של חסמים וקשיים בלימודים ובמעגלי תמיכה וייעוץ
