כלכלה ושינוי חברתי: מבט בין-תרבותי - טכניון - החממה החברתית כלכלה ושינוי חברתי: מבט בין-תרבותי - טכניון - החממה החברתית

כלכלה ושינוי חברתי: מבט בין-תרבותי | דר' אביטל בינה פולק | המחלקה ללימודים הומניסטיים

עוזרת הוראה: רונית ליס הכהן

תיאור הקורס:

קורס הבוחן את הקשר שבין תהליכים כלכליים כגון ייצור, חליפין וצריכה לבין תרבות ושינוי חברתי. בקורס דנו במונחים "כלכלה" ו"שינוי חברתי" מנקודת מבט אנתרופולוגית, דרך חקר המימדים התרבותיים והחברתיים שלהם. קיימנו דיונים על חייהם הכלכליים של אנשים, על נושאים הנוגעים לעוני, פיתוח, תרבות הצריכה, עבודה, הגירה וזהות. היכרות זו איפשרה לסטודנטיות ולסטודנטים להעמיק בחשיבה ובדיון בסוגיות הקשורות בכלכלה וחברה מתוך התבוננות בין-תרבותית, כבסיס לפיתוח אמפתיה ומודעות חברתית.
הקורס שילב הרצאות של אורחים/ות חיצוניות המומחים בתחומם מהשורה הראשונה הן באקדמיה והן בתעשייה.  שהעמיקו את התפיסה הרחבה של נושאי הקורס מנקודות מבט מגוונות. על מנת לפתח ולחזק מודעת חברתית, במהלך הקורס הסטודנטים והסטודנטיות פיתחו פרויקט קבוצתי שמטרתו לקשור בין נושאי הקורס למדע והנדסה. כמו כן, במהלך הסמסטר התקיים סיור במרפאת "רוח חדשה" של הפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון.

משימת הפרויקט:

הסטודנטים והסטודנטיות נתבקשו לבחור סוגיה חברתית כלכלית ולהציע לה פתרון מדעי/הנדסי. היה עליהן.ם ליצור קשר עם ארגון חברתי על מנת ללמוד ולהבין את הבעיה עבורה פיתחו פתרון. כמו כן, הם.ן נדרשו ליישם פרקטיקות של מחקר אקדמי כגון הגדרת בעיית מחקר, ניסוח שאלת מחקר, בחינה של ספרות קיימת בנושא וכתיבת תוכנית עבודה להשלמת הפרויקט שבחרו, תוך התייחסות להתאמת הפתרון שנבחר במקומות נוספים בעולם.
הפרויקטים מייצגים מגוון רחב של סוגיות חברתיות גלובליות כגון אתגרי סביבה וההשלכות שלהם מנקודות מבט מגוונות כגון: אנרגיות מתחדשות, מחזור, בזבוז מזון, בריאות ועוד, וסוגיות בהקשר תרבותי מקומי כגון השתלבות בחברה של יוצאים/יות בשאלה, השתלבות של אסירים משוחררים בשוק העבודה וכדומה.

ביקור במרפאת "רוח חדשה"
דר' אלון ארז נאות ברצון לארח את הסטודנטים והסטודנטיות בביקור במרפאה. בביקור הסטודנטים והסטודנטיות בקורס למדו ושמעו על שירותי הרפואה המקצועיים והסיוע המשפטי והסוציאלי שהמרפאה מספקת ללא עלות על ידי סטודנטים וסטודנטיות מהפקולטה לרפואה בטכניון ומאוניברסיטת חיפה, לבעלי נגישות מוגבלת לשירותים אלו בשל מצבם הסוציו-אקונומי או מעמדם החברתי. החשיפה לפעילות המרפאה הותירה רושם עז אצל הסטודנטים והסטודנטיות  גם בהקשר להעלאת מודעות לסוגיות חברתיות של אוכלוסיות מוחלשות וגם בהקשר של הנעה לפעולה אישית בעתיד לטובת החברה.  להלן מספר רשמים של סטודנטים/ות שהשתתפו בסיור:

“היה מרגש לראות איך אנשים פועלים למען אוכלוסיות חלשות בחברה. איך גם אנשים ללא מעמד זוכים בקבלת סיוע וטיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי או פיזי.”
“מבחינתי זה היה מאוד משמעותי, מכניס לפרופורציות ומעודד אותי לחשוב איך אני בתור מהנדסת ביורפואית יכולה לתרום בעתיד לאנשים ולאוכלוסיות שנשארות מאחור וצריכות עזרה.”

 

 

  • לימודים הומניסטיים
  • דר' אביטל בינה פולק
  • תשפ"ג