טכנולוגיה עם קהילה - טכניון - החממה החברתית טכנולוגיה עם קהילה - טכניון - החממה החברתית

בקורס "טכנולוגיה עם הקהילה" הסטודנטים עבדו עם הקהילה המקומית בג'יסר א-זרקא, ונוצרו חיבורים שונים: שיווק אינטרנטי לעסקים הקטנים בישוב, רובם של נשים; קהילה לומדת אוריינות דיגיטלית – פלטפורמות לימוד להרחבת השימושים באינטרנט; פיתוח אתר של הרשות המקומית יחד עם תלמידי בית הספר.
בסוף הסמסטר התקיים מפגש סיכום עם התושבים, הסטודנטים וצוות הקורס, במפגש התקיימו גם הרצאות מומחים.

סרטון שהופק ע"י הסטודנטים בקורס, שמטרתו לשווק את המלאכות העתיקות של נשות הישוב >>

 

הקורס ״טכנולוגיה עם הקהילה״ מתמקד בעבודת שטח מקצועית הנערכת בשיתוף תושבים מג׳סר א-זרקא ומטרתו לקדם שיתופי פעולה אינטרדיספלינאריים עם תושבים. הקורס הינו פרי יוזמה משותפת של ד״ר מור שילון, פרופ׳ רחל קלוש ופרופ׳ ניקולה דל (קורנל-טק), בזיקה למחקר אורך שלהן הבוחן את אפשרויות ההנגשה של טכנולוגיות לקהילות מוחלשות כפוטנציאל לפיתוח מקומי. מטרת הקורס היא לשים את ג׳סר ״על המפה״ באמצעות חיבור היישוב ותושביו לטכנולוגיות שונות המשמשות זרז לתהליכי פיתוח של המקום וכסמן לקהילה בעלת יתרונות תחרותיים המתחזקת מרחב עירוני ייחודי ומזמין.

הקורס הוא כלל-פקולטי ובמהלכו מפתחים צוותי עבודה משולבים של סטודנטים ותושבים מספר פרויקטים ממוקדים הנמצאים בשלבים שונים של פיתוח. פרויקטים אלו מבוססים על יוזמות מקומיות של יחידים, המפותחות כדי להיטיב עם הקהילה כולה. במהלך הקורס נעשה שימוש במגוון רחב של מתודות במטרה לאפשר למידה חווייתית ומעשית בשטח, הכוללת שיתוף ידע עם תושבי המקום ותהליך למידה משותף, התנסות בתצפיות משתתפות, שימוש במיומנויות תקשורת, מנהיגות, ארגון והובלת פרויקטים. הקורס משלב בין לימוד עיוני של עבודה עם קהילה ומתודולוגיה איכותנית של מחקרי פעולה, לבין פרקטיקה מקצועית של עבודה משותפת (shared and participatory planning).

  • ארכיטקטורה ובינוי ערים
  • ד"ר מור שילון ופרופ' רחל קלוש
  • תש"פ