קצת על רונית

תושבת זכרון יעקב, אמא לשני נערים, בעלת תואר שני במדע המדינה מהאוני' העברית. לפני כמה שנים הגשמתי חלום ישן ונרשמתי לתואר שני בלימודי תיירות (אוני' חיפה), להבין בכלים אקדמים את התופעה העצומה של תיירות – תופעה חברתית, תרבותית, כלכלית, טכנולוגית.

תפקידים קודמים

מנהלת עמותות לשינוי חברתי, כמעט בכל תחום: ריכזתי פרויקט באגודה לזכויות האזרח שעסק במשפט ההומניטרי הבין-לאומי, ולאחר מכן ניהלתי עמותה חיפאית בנושא בריאות וסביבה, מרכז פמיניסטי ולאחרונה – כלי תקשורת בנושא המזרח התיכון. ניסינו לשפר ולשנות את המציאות החברתית והפוליטית: העלאת מודעות, יצירת קואליציות, השפעה על סדר היום הציבורי, שינוי עמדות בקרב הציבור ובקרב מקבלי ההחלטות.

תפקיד נוכחי

כרכזת החממה החברתית אני פועלת במספר מעגלים: הראשון, הפקולטה לארכיטקטורה, בה החממה יושבת. החממה צמחה מהפקולטה, כ"חממה לדיור וקהילה" והיום התרחבנו לפרויקט כלל טכניוני, המציע לסטודנטים ולסגל אפשרות לרתום את הידע המקצועי-טכנולוגי לטובת הקהילה שבחוץ. המעגל השני, בית הטכניון: חיבור החממה לגורמים שונים בטכניון על מנת לעבוד באופן נכון, יעיל, ומסונכרן, כולל הבנת העוצמה שיש כאן וכיצד אנו, הטכניון, יכולים לתרום עוד יותר לטובת הקהילה שבחוץ. המעגל השלישי, בקרב הקהילה ובעיקר החיפאית: חיבור הקהילה לטכניון, הפיכת הטכניון לנגיש וזמין יותר, ושילוב השיח החברתי והידע "מן השטח" כולל פתרון בעיות הנהוגות בשטח, עם הלימודים )המחקר, ההוראה( הטכניונים. גאוות יחידה החממה החברתית פועלת תחת חזון הטכניון: מחקר – הוראה – חברה ומתמקדת ברתימת השניים הראשונים )מחקר והוראה( לטובת השלישי – החברה. אנו מציעים, בחממה החברתית, פלטפורמות מגוונות לסטודנטים בהן הם יכולים לקחת אחריות על המציאות שמחוץ לאקדמיה, לעשות פעולת התערבות והשפעה בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, ולשנות פערים חברתיים. במסגרת החממה אנו תומכים בקורסים משלבי עשייה חברתית, בהם הסטודנטים לומדים כיצד לייצר פתרונות מקצועיים הולמים לצורכי החברה. פעילות אחרת שלנו היא מחקר יישומי בנושא של שינוע חכם לצמצום פערים חברתיים.

ההחלטה

טוב, זה קל. פגישה קצרה אחת עם היו"ר האקדמי של החממה. היא הסבירה לי שזהו הבית החדש. שלא משנה כמה את פועלת מחוץ לממסד, בטכניון הרמה הרבה יותר גבוהה וברת התממשות: לטכניון יכולות מוכחות לשנות סדרי עולם, באמצעות עיצוב דמותם של הסטודנטים כמצוינים, לא רק במחקר ובפיתוח, אלא גם במחויבות הציבורית והחברתית שלהם.

הופתעתי לגלות שבטכניון

ישנן תכניות חברתיות רבות – הפונות לקהלי יעד מגוונים, בפקולטות השונות, חלקן משלבות טכנולוגיה מעניינת, רובן משלבות סטודנטים, אבל הופתעתי לגלות שאין "יד מתכללת" אחת. שאין ידוע מסודר ושיטתי – מה קורה איפה, מי מעורב, מה נעשה, כמה אנשים לוקחים חלק.

חלומות

השנה קיבלנו בחממה החברתית מיפוי של מעורבות קהילתית שנעשית באוניברסיטאות ליגת הקיסוס בארה"ב. עושר עצום של תכניות מגוונות. יהיה נהדר אם נצליח לאמץ בטכניון לפחות חלק מהתכניות. נדרשת התאמה וחשיבה, אבל זהו חלום בר השגה.